מסכימים איתי חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, אנשי משאבי אנוש, הוא הכנת מצגות והצגתם: לעובדים, להנהלה, לבוס בחו"ל, לכנס. למרות שזה חלק מהתפקיד תמיד נלחצתי כי לא רציתי לשעמם ורציתי להביא ערך, השתדלתי לא להיכנס לשאננות להתכונן ולבקש ממישהו שאני סומכת עליו בארגון, האלוף בהכנת מצגות, לעבור על המצגת שלי.
מילה פינקלשטיין ושלומי סרגוסי, שני מומחים בתחום, זה העיסוק שלהם העברת סדנאות, הכנה, בנייה וליווי בהכנת מצגת. את שניהם בדקתי והם נמצאים ב"בדקתי וכדאי". ביקשתי שישתפו אותנו בניסיון שלהם להצלחה של מצגת וכל מה שקשור בהכנה ובעמידה מול קהל. כל הדברים שמלחיצים את רובינו. הם נענו להזמנה והנה הראיון עם שניהם:
מה זאת מצגת מנצחת מבחינך, איזה מרכיבים צריכים להיות בה?
שלומי – מצגת מנצחת צריכה לתת את התחושה שלא ראינו אותה כבר בפרזנטציה של מישהו אחר. הכול בה צריך להיות עדכני – הפונט, התמונות, הצבעים, הכול! כמובן שעדיף שלא יהיה מלל בכלל ואני דוגל בגישה מינימליסטית ונקייה ככל האפשר. זכרו, אתם העיקר ולא המצגת!
מילה – אני שמה רגע בצד מצגות שנשלחות באימייל (כגון מצגות משקיעים) שכן אלו מצגות שיש להן כללים משלהן. מצגת מנצחת היא מצגת שלא ניתן להבין אותה ללא הפרשנות של הדובר, שכן אם ניתן לקרוא את הטקסט ולהבין לבד, מה תפקידו של המציג? חשוב לזכור כי מצגת היא כלי וויזואלי שמטרתו להעצים ולחזק את הדובר ולא להפך. היא צריכה להיות נקיה, פשוטה (אך לא פשטנית) ולשלב תמונות, מטאפורות וויזואליות ומאט מאוד מילים.
שתפו בטיפים לעמידה מול קהל
שלומי – עשו הכנה מדוקדקת לכל אירוע בו אתם מדברים ואל תנסו לשכפל מצגת שכבר יש לכם. כל קהל דורש התייחסות שונה וניתן להרגיש מיד אם המרצה ממחזר חומרים קודמים. נסו לתת לקהל "סוכריות" במהלך הפרזנטציה – סרטונים מיוחדים (לא כאלו שכולם כבר ראו!), בדיחות, או כל דבר אחר שישבור את השגרה. זכרו – כשאתם נותנים פרזנטציה אתם לוקחים את הקהל למסע. נסו לחשוב מה יהפוך את המסע הזה למעניין, שונה וכזה שהם לא ישכחו!
מילה – הטיפ הראשון שלי הוא לא להתייחס למעמד כ"עמידה או הופעה מול קהל" אלה כ"דיבור עם קהל" לא בכדי TED מתייחסים להרצאות שלהם כtalks, משמע שיחות. כשאנחנו מדברים "אל" אנחנו נמצאים בעמדת ריחוק, כשאנחנו מדברים "עם" אנחנו יכולים לייצר אינטימיות, לקרוא את שפת הגוף של קהל שלנו ולהגיב בהתאם.
איך להתמודד עם הלחץ לפני ההצגה?
שלומי – שני טיפים מרכזיים לרגעים שלפני ההצגה – אחד, נסו לעמוד ב"תנוחות עוצמה": ידיים למעלה, שפת גוף פתוחה וכו'. להרחבה בעניין צפו בטד של Amy Cudy בו היא מסבירה כיצד שפת הגוף משפיעה על איך שאנחנו מרגישים. שתי דקות של עמידה בתנוחות אלו עושה פלאים לביטחון שלנו. דבר נוסף – אם מדובר בהצגה מול קהל גדול כדאי מאוד לעמוד ולהביט בקהל כדי להתרגל למראה שבו המון אנשים מסתכלים עליך (רגע לפני שהאירוע מתחיל שכל הקהל כבר יושב). אחת הסיבות שאנשים כל כך נלחצים ואפילו משתתקים מול קהל, היא המעבר החד בין מקום הישיבה (כשאנו רואים רק אדם אחד מולנו) לעמידה מול המון מבטים הנשואים אלינו.
מילה – לעיתים קרובות זהו הפרפקציוניזם שמשתק אותנו, וחבל, כי הפגנת פגיעות היא לעיתים הזדמנות ליצירת הזדהות. סופרמן הוא לא דמות להזדהות איתה, הוא דמות להערצה אולי, אבל לא ניתן להזדהות עם אדם מושלם שלא נוכל להדמות לו לעולם. לעומת זאת, אדם בשר ודם עושה טעויות לפעמים, ואם אנחנו מתקשרים את הטעות הזאת בצורה הנכונה היא תירשם לטובתנו ולא לרעתנו. ברגע שאנחנו מפסיקים לחשוב שאנחנו צריכים להיות מושלמים ומבינים שהזדהות מקורה בחוסר שלמות אנחנו יכולים להוריד את רמת הלחץ ולמצוא דרכים חדשות ומעניינות לייצר אינטימיות עם הקהל שלנו. וכן, זה נכון גם למצגות שאנו מעבירים למנהלים, הלקוחות או המשקיעים הפוטנציאליים שלנו.
מה מרכיבים שיכולים להפוך כל אחד לדובר בטוח, מעניין, משכנע וברור?
שלומי – שני דברים עיקריים – בהכנה, שאלו את עצמכם מה בדיוק אתם מנסים להגיד וכתבו outline ברור והגיוני שיתמוך ברעיון המרכזי שלכם. בהצגה עצמה נסו לשתף את הקהל כמה שיותר וליצור את התחושה שמדובר בשיחה ולא בהרצאה. הקהל אוהב שמדברים אליו ולא מעליו!
מילה – לעיתים אנחנו מקבלים מסרים מהחברה שכריזמה או יכולות דיבור עם קהל הן מולדות ומי שלא נולד איתן הוא ללא תקנה. אבל זו שטות, כמו כל דבר, ניתן להפוך להיות לדובר מצוין בעזרת למידה ותרגול.
גם היום לפני כל מצגת שאני צריכה להעביר אני נעזרת בשלומי ומילה כדי להתכונן, לחדד את המסר. אין לי ספק שבלי הליטוש שלהם זה לא היה יוצא טוב. בהצלחה עם המצגת הבאה שלכם.