ליאת לזר

בלוג

הרצאות בנושאי משאבי אנוש

שתי מגמות במשאבי אנוש

בחברות שבהן עבדתי שמעתי הרבה פעמים את המונח early adopters שנאמר בהקשר של האנשים או החברות שמאמצות ראשונות את הטכנולוגיות החדשות. היה לי הכבוד להוביל קבוצה של אנשי משאבי אנוש מתעשיות מגוונות: חברת החשמל, פירסום, פארמה, פרילאנס, הייטק: סטארטאפ וקורפורייט. זו קבוצה של early adopters בתחום של למידה אחרת, למידה המותאמת לדור ה-Y. ואיך מתאים לדור הזה ללמוד? ההעדפה היא להרצאה אינטרקטיבית, בקבוצה קטנה ועם המרצים הכי טובים בתחום.

JOLT, HR NIGHTS, דור ה Y,

Early Adopters קבוצת הלימוד של HR Jolt Nights מימין לשמאל: אפרת, עדי, עמית, שירז, לילך, ליאת, יעל, לילית, יעל, עמית, סאלי

סיימנו 8 מפגשים מוצלחים של HR Jolt Nights (באוקטובר ייפתחו עוד שתי קבוצות של HR, אפרסם בהמשך), במהלכם נפגשנו עם דמויות מרתקות, שחידשו או הביאו זויות ראייה שונות על נושאים שבד״כ נתפשים כבנאליים (כמו למשל גיוס וניהול צוותי עבודה מרחוק). אני רוצה לשתף אתכם בשני דברים שלקחתי מהמפגשים. בפוסט הזה אסקור בקצרה שתי מגמות שהולכות לתפוס, או ״המילים החמות״ בתחום משאבי אנוש.

1. Agile Talent

נחשפתי למילה Agile Talent – בפעם הראשונה. השימוש במילה Agile מגיע מעולמות התוכנה. במקרה הזה ננעשה בה שימוש בהקשר של פרילאנס, כוח עבודה שמספק לארגון שירותים שלא במסגרת הסכם העסקה עובד-מעביד. לפי הערכה של פורבס, ב-2020 הם יהוו כ-50% מכוח העבודה בארה"ב.

מי הם אותם אנשים המשתייכים לקבוצה הזו?

  • כוח עבודה מאוד מיומן שאינו מעוניין להיות חלק מעובדי החברה: אנשי תוכנה, מוצר, שיווק, מכירות.
  • חשובה להם העצמאות והאוטונומיה התעסוקתית שלהם, כמו כן לשמור על האיזון בין חיים פרטיים לעבודה.
  • מעדיפים לעבוד מהבית ולא להגיע למשרדי החברה.

איך מנהלים את הכישרונות שהם לא שלך, ואיך גורמים להם להיות מחוייבים? זה אחד מהאתגרים שלנו, אנשי משאבי אנוש. עברתי שינוי תפיסתי בהקשר הזה. בתחילת דרכי המקצועית אחת המגמות של חברות היתה לגייס כמה שפחות עובדים ולמלא את הארגון בפרילאנס, וכך נהגתי. בדרך זו ההוצאות מסתדרות יותר טוב בתקציב ויחס כמות עובדים מול מכירות נראה טוב. בהמשך התחילו להציף את השוק המון תביעות בתחום דיני העבודה. אותם פרילאנסרים טענו להיותם עובדי חברה ותבעו מהחברות את אותם תנאים וזכויות שעובדי החברה מקבלים: בונוסים, משכורת 13, אופציות, צ'ופרים, רכב, מתנות. המגמה הזאת גרמה לכל השוק לקחת צעד אחורה ולהמעיט בגיוס פרילאנס לארגון, בגלל החשיפה המשפטית לה זה יכול לגרור את הארגון. כך גם אני נהגתי ושמרתי מאוד שהארגון לא ייכנס לבעיה. בכל פעם שרצו לגייס פרילאנס העדפתי שנגייס אותו כעובד.

היום המגמה של גיוס פרילאנס מאד בולטת, כיוון שקשה מאד לגייס אנשים איכותיים ומקצועיים. אחד הדברים שצריך להבין הוא שהחשיפה המשפטית עדיין קיימת, אבל היא לא צריכה למנוע מאיתנו לעבוד בדרך הזאת. שיניתי את דרך החשיבה שלי ואני חושבת שצריך לעשות הערכת סיכונים, לראות סיכון / סיכוי ולהחליט אם שווה לקחת את הסיכון. ההמלצה המשפטית היא לא לערב אותם באירועים חברתיים ומשפחתיים ולא לתת להם מתנות כמו עובדי חברה, אבל בעצם במפגש הבנתי שלנהוג כך זה לא נכון. אנחנו כמנהלי משאבי אנוש צריכים למצוא את הדרכים לשלב אותם בפעילות המקצועית והחברתית ולדאוג שירגישו חלק מהחברה ויהיו מחוייבים, על מנת שירצו להישאר איתנו. זאת מורכבות גדולה. יש כאן שינוי תפיסתי ותרבותי שצריך לנהל ולהתייחס אליו.

אזור נוחות, חדשנות, פחד

2.  Future of HR is IT

47% מהמקצועות שקיימים היום יעלמו בתוך 25 שנים.

מפחיד, מה אנחנו צריכים לעשות עם זה? לא אוהבת את המשפטים האלה. הם מעוררים בי חוסר נוחות. אמרתי חוסר נוחות? זה המקום שאחנו צריכים להיות בו. ומה זה אומר מבחינתי:

אני לא אוהבת לכתוב, ואני כותבת בלוג. אח"כ אמרו לי שהעולם הולך לכיוון שמע ווידאו ומעט אנשים יקראו, למה לא תקליטי פודקאסטים? אז למה לא באמת? אז אני מקליטה פודקאסטים, כי אני רואה את עצמי כדוגמה: בזמן נסיעה או בזמן שאני הולכת במרץ אני שומעת ספרי שמע, Audible, או פודקאסטים. שלא תחשבו שאני האדם שמתחבר בקלות לטכנולוגיות חדשות, זאת לא אני, טל יעיד, אבל תאמינו או לא – אני מקליטה בעצמי, בבית, את הפודקאסטים שלי. שאלתי, התייעצתי והבנתי שאני יכולה ועזרו לי.

וחזרה אליכם, עוד פצצה, מה שיחליף את רוב הדברים שאנשי משאבי אנוש עושים הן מערכות מידע – Future of HR is IT. וזה ממש הגיוני. השוק של אפליקציות בתחום משאבי אנוש רותח. יש מלא דברים חכמים שמפתחים לנו כמו: אפליקציה לחיבור בין מנטורים למנטיז, כל תהליך השכר כולל סקרי שכר, המלצות, הערכת עובדים ותרגום לפיתוח אישי, כל הגיוס ממוחשב ומחובר לכל הרשתות, עם כל הטפסים והניתוחים שאפשר לעלות על הדעת. People Analytics is the kind.

מה יהיה התפקיד שלנו?

אני לא יודעת להגיד לכם, אבל יכולה להמליץ על הדברים הבאים:

לכו לכנסים טובים שיש בתחום. כן, יש גם בארץ כמה כנסים ותוכניות טובות, גם אם הארגון לא מוכן לשלם לכם. אל תגידו ״אין לי זמן״ (גם אני אמרתי את זה כשעבדתי בארגון. זה עבר לי בשלוש שנים האחרונות). זאת הדרך הכי טובה להתעדכן.

בכנסים מקבלים רעינות, נסו ליישם אותם. אל תגידו ״זה לא ילך בארגון שלי״, נסו.

תקשיבו לפודקאסטים בתחום העיסוק שלכם מהארץ ומחו״ל.

תפסיקו לפחד, נתחו עם עצמכם מה מפחיד אתכם. דברו עם האנשים שנתפסים בעיניכם כמישהו שהולך בכיוון שהייתם רוצים להיות. אל תתביישו (ושוב, אל תפחדו).

אפרופו בושה וחוסר נעימות – אני עונה לכל המיילים ששולחים אלי, אם יש לכם שאלות או התלבטויות אתם מוזמנים לשתף אותי. מחכה לשמוע מכם.

לקבלת פרטים על הרצאה או ייעוץ בנושא, מוזמנים לפנות אליי ב 0533381410 או השאירו פרטים כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות

  1. רונית

    11 באוגוסט 2017 ב 08:16

    פוסט נהדר! מעביר בצורה ברורה ומעניינת מהו העתיד בתחום. אוהבת את הכתיבה שלך- שילוב של ענייניות וראיה אישית😃

    הגב
    • Liat Lazar

      11 באוגוסט 2017 ב 10:20

      תודה רבה שמחה מאד לשמוע. תגובות כאלה נותנות לי מלא אנרגיה.

      הגב
    • Liat Lazar

      12 באוגוסט 2017 ב 18:18

      הי רונית, תודה רבה

      הגב
  2. נויה קומיסר

    11 באוגוסט 2017 ב 08:30

    פוסט כל כך כנה שמרגישים בלב אותך כותבת אותו. לדמיין אותך קופצת למים ומוסיפה עוד כלים לארגז שלך כמו למשל.. להקליט את המידע לך שמגדירה את עצמך מאותגרת טכנולוגית מעורר השראה. לזוז, להיות אמיצים, לקחת את הנתונים שכניראה יקרו והתרחישים שאת משתפת אותנו בהם- ולמנף אותם למקום אחר. חדש. לא מוכר. עם סיכון וסיכוי. אם לא היה בו סיכון.. ממילא לא היה כזה אחר. חדש. ולא מוכר. לא?

    הגב
    • Liat Lazar

      11 באוגוסט 2017 ב 09:59

      נויה, אני לא אישה של מילים ודקויות כמוך. את תמיד יודעת לקחת טקסט ולהוציא ממנו יהלומים. נאמר, נכתב המון על המוכר והמפחיד והעתיד. המוטו שלי – להתמודד ולא לפחד גם כשכירה וגם כעצמאית.

      הגב
  3. טלי סלונים דםט

    11 באוגוסט 2017 ב 15:15

    פוסט מצוין ממש. אני לומדת המון מכנסים, מאנשים חכמים וגם מבלוגים כמו שלך. תודה ליאת. אשלח להנהלת משאבי אנוש שלנו.

    הגב
    • Liat Lazar

      11 באוגוסט 2017 ב 16:45

      כיף לי להיות חלק מהבלוגים שאת לומדת מהם. איפה את עובדת?

      הגב
  4. טל קונפורטי

    12 באוגוסט 2017 ב 15:13

    פוסט מעולה, מלמד ומעורר מחשבה. ליאת, את מצליחה לשים את האצבע על נושאים חשובים ועושה זאת בצורה מרתקת.

    הגב
    • Liat Lazar

      12 באוגוסט 2017 ב 18:22

      וואו, איזה כיף לי לשמוע, תודה רבה טל.

      הגב
      • ענת מישר

        13 באוגוסט 2017 ב 12:42

        פוסט מעולה!
        חייבת להתייחס אליו דווקא בעיניים של ה"פרילאנסרים"… דווקא שמחה לראות את המהפך הזה שנדמה לי יאלץ את כל שוק העבודה והעובדים לחלק את הקלפים מחדש. בתור מי שנאלצה להיות פרילאנסרית בתעשיה הקולנוע והטלוויזיה כבר לפני המוווון שנים ודילגה בין עולם האירגונים לעסקים (יותר בעסקים..) מקווה שנדע להפוך אותו ל- win win

        הגב
        • Liat Lazar

          14 באוגוסט 2017 ב 16:49

          מבינה לגמרי את נקודת המבט שלך ,לא חשבתי עליה. לא תהיה ברירה לתפיסתי, לשם העולם הולך (בחלק מהסקטורים בצעדים קטנים ואיטיים).

          הגב
  5. מיכל

    14 באוגוסט 2017 ב 20:09

    פוסט שכתוב בצורה קולחת וסופר מעניינת.
    פותח פתח למחשבה…
    אשמח להמלצות לכנסים שבעיניך מעניינים או רעיונות שנשמעו לך "מופרכים" והחלטת כן לנסות (בין שהצליחו ובין שלא)

    הגב
    • Liat Lazar

      15 באוגוסט 2017 ב 07:17

      תודה על הפידבק.
      כרגע יש שני כנסים שאני בודקת כל פעם את התכנים שלהם וממליצה:
      1. כנס של HRD שרז מצנע אחראי על התכנים שלו. הוא בוחר את הדברים הכי עדכניים.
      2. AKT מאד רציניים ודואגים להיות מעודכנים.
      חוץ מזה הרשמי ועקבי אחרי MEETUP שיש בכל מיני נושאים תבדקי מה מעניין אותך ולכי. עדכני אותי אם ראית משהו מעניין.
      שיהיה לך יום טוב

      הגב
  6. ישי גסטר

    16 באוגוסט 2017 ב 18:17

    תודה ליאת,
    כתוב נפלא, פשוט ולעניין ביותר, ללא הכבדה!
    מדגיש את הצורך התמידי להסתכל אל העתיד ומה שזה יכול להיות לא נוח ואפילו מפחיד – ככה זה מרגש…

    הגב
    • Liat Lazar

      17 באוגוסט 2017 ב 07:33

      תודה ישי עלית על קונספט הכתיבה שלי ובכלל מי שאני: מאמינה בהעברת מסרים ברורה וקצרה. גם כשאני צריכה לתאר מה אני ומי אני, זה יהיה בשלושה משפטים.

      הגב
  7. טל בר

    18 באוגוסט 2017 ב 09:41

    פוסט מרתק! כמה טוב שאת מפיצה הלאה את התכנים שנחשפתם אליהם בקבוצה. זה חשוב ומעורר מחשבה. תודה.
    מי הרצה לכם על נושא הפרילנסרים?
    את יודעת להגיד מה קורה בתחום הזה בארץ? דיברת על השינוי בהתייחסות של משאבי אנוש לנושא. האם אפשר לראות גם שינויים בפועל בכמות האנשים שרוצים לעבוד כפרילאנסרים?
    בד"כ אנחנו עוקבים אחרי המגמות האמריקאיות בהפרש של 15-20 שנים.
    זה נושא מרתק לפיצוח משאבי-אנושי. גם מבחינה משפטית וגם מבחינת מעורבות, מחוייבות ורווחה אישית.
    לעתים יש פנטזיה של איזון, ובפועל עצמאים מוצאים עצמם עובדים קשה והרבה יותר מאשר שכירים.

    הגב
    • Liat Lazar

      26 באוגוסט 2017 ב 08:45

      היו 8 מרצים, לכל פגישה מרצה אחר. מי שהרצה על המגמות בתחום הפרילאנס הוא Jon Younger ומי שהרצה על העתיד של משאבי אנוש הוא Bill Jensen.
      שניהם היו מעולים. בנובמבר נפתחת עוד תוכנית בואי זה אחד הדברים המוצלחים שנעשו כאן.

      הגב
      • שלי זילברשטיין

        9 בספטמבר 2017 ב 09:07

        שלום ליאת
        אני ממש אשמח להתעדכן על התוכנית שציינת שמתעדכנת בנובמבר.
        Shelly.silver88@gmail.com
        בכלל נהנתי מהקריאה של הפוסט
        אני יודעת שאת צודקת בדברים שכתבת. העולם הולך לפרילאנסריות כבר כמעט 20 שנה

        הגב
        • Liat Lazar

          9 בספטמבר 2017 ב 21:54

          הי שלי,
          התוכנית תתחיל בנובמבר 2017 וההרשמה תפתח באוקטובר דרך הרשתות. רושמת אותך על מנת להעביר לך מייל אישית כשהתוכנית תפתח.
          ושמחה לקרוא שנהנית מהפוסט. את מתחום משאבי אנוש?

          הגב
  8. שלי הקש-אגסי

    10 בספטמבר 2017 ב 12:02

    תודה ליאת על פוסט רלוונטי ומענין. אשמח לשמוע האם ואיך אפשר להצטרף ל HR NIGHTS? ואולי על איזה כנס/הרצאה ספציפים שעליהם היית ממליצה? מסכימה לגמרי שעולמנו עובר שינויים דרמטיים ומהירים. חלקנו נדרשים להובילם. כולנו נדרשים להסתגל אליהם וכמה שיותר מהר. כולנו נדרשים להרבה אומץ, גמישות מחשבתית ואופטימיות.

    הגב
    • Liat Lazar

      11 בספטמבר 2017 ב 06:40

      הי שלי,
      ההרשמה ל JOLT NIGHTS תיפתח באמצע אוקטובר. את תראי אותנו ברשתות.
      לגבי כנס או הרצאה ספציפיים אין לי רעיון כרגע מלבד הכנס של HRD שמארגנים אותו רז מצנע ויעקב רוזן והוא מאד רציני ומושקע בתכנים רלונטיים.

      הגב
  9. Highlights from HR Tech in Amsterdam, October 24-25, 2017 - Liat Lazar

    7 בנובמבר 2017 ב 21:36

    […] be impacted by this trend, 85% said that it would affect others and not them. People are in denial. Get out of your comfort zone, look around and start “recalculating your […]

    הגב
דילוג לתוכן